Vroegtijdig signaleren in het onderwijs
als onderdeel van het Nationaal Programma Onderwijs
De Signaalkaart is een preventief werkende vragenlijst die op een laagdrempelige manier het mentaal welbevinden en eventuele ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart brengt. Een goede basis, als onderdeel van de schoolscan, voor de verdere invulling van het Nationaal Programma Onderwijs.
Doel van de de Signaalkaart Studiesucces?
- Inzicht in de beleving van de leerling en de (verdiepende)begeleiding die eventueel nodig is
- ‘Probleem- en behoefteanalyse’ op leerling- en schoolniveau
- Geeft op een makkelijk interpreteerbare manier aan waar ondersteuning nodig is
- Inventarisatie van kansen en risico’s studiesucces
- Toetsing van het begeleidingsrendement
Waarom de Signaalkaart Studiesucces?
- Digitale, wetenschappelijk onderbouwde vragenlijst (online overal in te vullen)
- Geautomatiseerde digitale rapportage voor de leraar, leerling en/of ouders (makkelijk te lezen en interpreteren)
Wat zien we in de praktijk?
Leerlingen die mentaal niet fit zijn, kunnen niet laten zien waar ze toe in staat zijn en niet het mogelijke (studie) succes behalen.
Leervermogen
Het (directe) effect van een hoge mentale belasting op de (leer) prestatie


Waar bestaat de Signaalkaart Studiesucces uit?
De vragenlijst bestaat uit het mentaal welbevinden van de leerlingen, lees “de mate waarin een leerling problemen ervaart, energie heeft en mentaal fit is”, en acht thema’s die onderliggend zijn aan het verdere studiesucces; Studiestress, sociale omgeving, studiemotivatie, toekomstbeeld, zelfvertrouwen, studiediscipline, studiebegeleiding en studieregie.
“We kregen makkelijk, snel en onderbouwd zicht op het mentale welbevinden van onze leerlingen en mogelijke kansen en risico’s t.a.v. het studiesucces.”
Waarom inzetten als onderdeel van de schoolscan?
- Belangrijke, duidelijke en overzichtelijke eerste input
- Een preventief instrument als basis voor passende interventies en een aansluitend vervolgtraject
- Extra verdieping aanwezig aanvullend op de Signaalkaart Studiesucces voor verdere invulling van het Nationaal Programma Onderwijs
- Bewezen en goed onderbouwd instrument dat voldoet aan de kwaliteitscriteria
Er wordt gekeken naar het welbevinden van de leerlingen en de invloed die dit heeft op de ruimte voor leer- en sociale ontwikkeling. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de invloed van de thuissituatie en de ondersteuning die de leerlingen daarin (zouden moeten) krijgen. Dit in samenhang met de acht thema’s die wij naar voren laten komen wat betreft studiesucces, maakt de Signaalkaart een concreet eerste handvat voor onderwijs-professionals in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs; de schoolscan.
De uitkomst is objectief en maakt het makkelijk om gericht vragen te stellen en bij het signaleren van problematiek passende maatregelen te nemen. Welke leerlingen hebben mogelijk extra ondersteuning nodig? En op welk vlak?
Blog
REA College: De EducatieMeter als kompas voor de (school)loopbaan
REA College: De EducatieMeter als kompas voor de (school)loopbaan
Bij REA College staat maatwerk centraal voor jongeren die geen passende plek vinden in het reguliere onderwijssysteem. Sinds 2018 maken ze
Voortijdig schoolverlaten terugdringen door regionale aanpak in Noord-Limburg
Voortijdig schoolverlaten terugdringen door regionale aanpak in Noord-Limburg
In Noord-Limburg (Doorstroompunt regio 38) wordt sinds 2012 de DilemmaMethode met succes toegepast om voortijdig schoolverlaten (VSV) terug te dringen.
Optimaal leren begint bij een positief welzijn!
Optimaal leren begint bij een positief welzijn!
In opdracht van DilemmaFoundation is er een onderzoek uitgevoerd naar de effecten van stress en druk onder jongeren. De resultaten van
Alfa College versterkt studentenwelzijn en studiebegeleiding met de EducatieMeter
Alfa College versterkt studentenwelzijn en studiebegeleiding met de EducatieMeter
Alfa College, een MBO-instelling met verschillende vestigingen, werkt al 10 jaar met de DilemmaMethode. Binnen het Loopbaan- en Expertisecentrum
Firda Drachten: Succesvolle implementatie van de DilemmaMethode in het MBO onderwijs
Firda Drachten: Succesvolle implementatie van de DilemmaMethode in het MBO onderwijs
Firda Drachten, een MBO-instelling in de regio Friesland en noordelijk Flevoland, is in augustus 2022 gestart met
Burn-outklachten onder het onderwijspersoneel consistent hoger! Waarom?
Burn-outklachten onder het onderwijspersoneel consistent hoger! Waarom?
“Leraren staan opgebrand voor de klas”, een uitspraak die de afgelopen jaren meerdere malen gemaakt is en niet zomaar uit de